تحلیل نسبت فرهنگ عمومی و بنیادی بوییان بر اساس نظریۀ سهوجهی فرهنگ
نویسندگان
چکیده مقاله:
پژوهش پیش رو به تحلیل نسبت دو لایۀ فرهنگ عمومی و بنیادی در جامعۀ تحت حاکمیت آل بویه در سه شاخۀ فارس، جبال و عراق عرب بر اساس نظریۀ سهوجهی فرهنگ میپردازد. در این پژوهش، لایههای فرهنگ عمومی و بنیادی آل بویه بهصورت یک سیستم، یعنی سیستم فرهنگ در نظر گرفته شده و تحلیل گردیده است. به منظور انتخاب چارچوب نظری برای تحلیل موضوع، از یک روش تحقیق الگویی که به تبیین چیستی و چرایی این دو لایه میپردازد استفاده شده و با ترسیم جدولی سهبعدی، به شناسایی و تعیین مصادیق خانههای جدول پرداخته شده است. مزیت روش انتخاب شده، بهکارگیری مبانی تازۀ معرفتشناختی است که در این پژوهش با استفاده از آن، فرهنگ عمومی و بنیادی بوییان و نوع ارتباط و چگونگی تعامل آن دو، نسبت به یکدیگر تحلیل شدهاند. دستاورد پژوهش گویای آن است که دو لایۀ فرهنگ بنیادی و عمومی بوییان، نسبت به یکدیگر خصلت زیربنایی ـ روبنایی دارند و در تعاملی به شدت تنگاتنگ با یکدیگرند. به دیگر سخن، فرهنگ بنیادی این دوره که حکم زیر بنا را دارد، خطوط اصلی نظام اعتقادی ـ ارزشی ایشان را ترسیم کرده و شکل عملیاتی و اجرایی شدۀ آن در فرهنگ عمومی که در حکم روبناست انعکاس یافته است. به بیان دیگر، اگر به دقت و بر پایۀ شواهد به تحقیق در فرهنگ بنیادی و عمومی سدههای چهارم و پنجم در عراق عرب و غرب ایران پرداخته شود، به روشنی شاهد التقاطی و تلفیقی بودن لایۀ فرهنگ بنیادی (اسلامی ـ زرتشتی) و انعکاس آن در لایۀ عمومی به شکل تأثیرگذاری شدید فرهنگ ایران عصر ساسانی خواهیم بود. در این راستا، اطلاعات موجود با تکیه بر اسناد و منابع کتابخانهای و مبتنی بر رویکرد تحلیلی ـ توصیفی گردآوری شده است.
منابع مشابه
نقد نظریۀ «اصالت فرهنگ بر اساس آموزههای فلسفی حکمت متعالیه»
دربارة مسئلۀ «عاملیت- ساختار»، سه دیدگاه کلی وجود دارد: برخی جانب عاملیت را گرفتهاند؛ برخی جانب ساختار را؛ و برخی دیگر سعی کردهاند نظریاتی میانی ارائه کنند. نظریۀ «اصالت جامعه»، که از سوی برخی متفکران مسلمان ارائه شده، راهکاری است میانی برای جمع میان عاملیت و ساختار. این نظریه دارای دو صورتبندی است. صورتبندی اولیۀ آن توسط علّامه طباطبائی و شهید مطهّری مطرح شده است که در تأیید مدعای خود، صرفاً...
متن کاملسواد آماری و فرهنگ عمومی نسبت به پیمایش
امروزه معنای سواد از توانایی خواندن و نوشتن یا توانایی بهکاربردن زبان برای خواندن، نوشتن، گوشدادن و سخنگفتن که تنها تأمینکننده سطحیترین لایه ارتباط است، به فهم مفاهیم، انگارهها و اندیشهها تغییر یافته است و «باسواد» به فردی اطلاق میشود که توانایی شناخت، درک، تفسیر، ساخت، برقراری ارتباط و محاسبه در استفاده از مواد چاپشده و نوشته شده مربوط به زمینههای گوناگون را داراست. متعاقب ا...
متن کاملعکاسی و فرهنگ عمومی
انسان در سراسر تاریخ، برای برقراری ارتباط با همنوعان و محیط اطراف خویش، تلاش و کوشش کرده است و از دوران ماقبل تاریخ، استفاده از تصویر یکی از مهمترین راههای بیان اندیشه و افکار او بوده است. همانطور که در طول قرون گذشته موفق شد زبان و کلام را بهدرستی درک کند و با تسلط کامل از آنها استفاده کند، دستیابی به سواد تصویری نیز برای انسان امروز مستلزم فهم نکات خاصی است. در جهان امروز با عقبگردی ب...
متن کاملبررسی تحولات فرهنگ عمومی در ایران براساس تحلیل نامگذاری
یکی از ابزارهای کارا برای شناسایی تحولات و تغییرات فرهنگی در دورههای تاریخی مختلف استفاده از "نام" و تحولات آن است. بدین لحاظ، شناخت تحولات نامگذاری کودکان یکی از منابع مفید و قابل اطمینان برای شناخت تحولات فرهنگی در جامعه ایران است. در این مقاله در نظر است با رویکرد نظری دولت محور و با استفاده از تحلیل فرایند نامگذاری در ایران از سال 1340 تاکنون، فرایند تحولات فرهنگ عمومی را در طی این دورا...
متن کاملفرهنگ و نقش آن در دیپلماسی عمومی
قرن بیست و یکم پیکره سیاست را در میان بازیگران روابط بین الملل تغییر داده است. با این وجود چیزی که قطعی به نظر میرسد این است که جهان امروز نمی تواند از دیپلماسی مجزا باشد. دیپلماسی در جهان امروز به سه شکل برجستگی یافته است: دیپلماسی در مفهوم سنتی آن به عنوان جوهر، هدف و نگرش های روابط یک دولت با دیگر دولت ها به قصد تاثیر گذاری بر انها قلمداد میشود. به این دیپلماسی دیپلماسی رسمی گفته میشود. ...
متن کاملبازخوانی پروبلماتیک نسبت قدرت و فرهنگ
هدف مقاله حاضر، ارائه یک خوانش جدید از رابطه قدرت و فرهنگ در جامعه نوین است. بر این اساس، تلاش گردیده بر مبنای یک توصیف مفهومی، رویکردهای متعارف در خصوص معانی قدرت و فرهنگ و نیز نسبت این دو سازه اجتماعی از گذشتههای دور تا آستانه قرن حاضر، پیجویی گردد. نگارندگان بر اساس یک سنخشناسی از رویکردها، سه رویکرد: اول، محافظهکارانه و رسمی. دوم، ایدهآلیستیک و الهیاتی و بنابراین نو محافظهکارانه و سوم...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 1 شماره 24
صفحات 75- 95
تاریخ انتشار 2017-01
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023